III. Skills - Unit 5
Hướng dẫn giải Reading (Trang 62 - 63 SGK Tiếng Anh 12 Mới, Tập 1)
<p><strong>Reading 1 - </strong><strong>Cultural identity in modern society </strong><em>(Nhận diện văn h&oacute;a trong x&atilde; hội hiện đại)</em></p> <div> <div id="sub-question-1" class="box-question top20"> <p class="Bodytext40"><strong>1.&nbsp;Use a dictionary to find the meaning of the words or phrases in the box. Then complete the sentences with their correct form.&nbsp;</strong></p> <p class="Bodytext40"><em>(Sử dụng từ điển để t&igrave;m ra &yacute; nghĩa của c&aacute;c từ hoặc cụm từ trong hộp. Sau đ&oacute; ho&agrave;n th&agrave;nh c&acirc;u với h&igrave;nh thức đ&uacute;ng của ch&uacute;ng.)</em></p> <table border="1" cellspacing="0" cellpadding="0"> <tbody> <tr> <td valign="top" width="719"> <p><strong>integrate&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;aspect&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;for granted&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;cultural identifier</strong></p> </td> </tr> </tbody> </table> <p>1. He had taken it ___________ that his friend would tell the truth.</p> <p>2. ___________ are characteristics shared by individuals belonging to the same group or community.</p> <p>3. When he studied abroad, he successfully ___________ into the local culture.</p> <p>4. His book covers all ___________ of a migrant's life.</p> </div> </div> <p>&nbsp;</p> <p><em><span style="text-decoration: underline;"><strong>Hướng dẫn giải</strong></span></em></p> <div> <div id="sub-question-1" class="box-question top20"> <table style="border-collapse: collapse; width: 100%;" border="1" cellspacing="0" cellpadding="0"> <tbody> <tr> <td valign="top"> <p>1. for granted</p> </td> <td valign="top"> <p>2. Cultural identifiers</p> </td> <td valign="top"> <p>3. integrated</p> </td> <td valign="top"> <p>4. aspects</p> </td> </tr> </tbody> </table> <p><strong>1.</strong>&nbsp;He had taken it&nbsp;<strong><u>for granted</u></strong>&nbsp;that his friend would tell the truth.</p> <p><em>(Anh ấy đ&atilde; cho rằng bạn của m&igrave;nh sẽ n&oacute;i sự thật.</em><em>)</em></p> <p><strong>2.</strong>&nbsp;<strong><u>Cultural identifiers</u></strong>&nbsp;are characteristics shared by individuals belonging to the same group or community.</p> <p><em>(Bản sắc văn ho&aacute; l&agrave; những đặc điểm được chia sẻ bởi những c&aacute; nh&acirc;n thuộc c&ugrave;ng một nh&oacute;m hoặc cộng đồng.</em><em>)</em></p> <p><strong>3.</strong>&nbsp;When he studied abroad, he successfully&nbsp;<strong><u>integrated</u></strong>&nbsp;into the local culture.</p> <p><em>(Khi học ở nước ngo&agrave;i, &ocirc;ng đ&atilde; th&agrave;nh c&ocirc;ng h&ograve;a nhập văn ho&aacute; địa phương.</em><em>)</em></p> <p><strong>4.</strong>&nbsp;His book covers all&nbsp;<strong><u>aspects</u></strong>&nbsp;of a migrant&rsquo;s life.</p> <p><em>(Cuốn s&aacute;ch của &ocirc;ng bao gồm tất cả c&aacute;c kh&iacute;a cạnh của cuộc sống của một người nhập cư.</em><em>)</em></p> </div> <div id="sub-question-2" class="box-question top20"> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>Reading 2</strong></p> </div> <p><strong>2.&nbsp;Read the passage about cultural identity. Four sentences have been removed from the passage. Choose a sentence (a-d) to complete each gap (1-4).&nbsp;</strong></p> <p><em>(Đọc đoạn văn về bản sắc văn h&oacute;a. Bốn c&acirc;u đ&atilde; được gỡ bỏ từ đoạn văn. Chọn một c&acirc;u (a-d) để ho&agrave;n th&agrave;nh mỗi khoảng trống (1-4).)</em></p> <table border="1" cellspacing="0" cellpadding="0"> <tbody> <tr> <td valign="top" width="719"> <p><strong>a.</strong>&nbsp;On the other hand, there are people who choose to abandon their heritage culture and assimilate into the new culture of the majority.</p> </td> </tr> <tr> <td valign="top" width="719"> <p><strong>b.</strong>&nbsp;Cultural identity is usually understood as the identity or feeling of belonging to a group that has its own culture.</p> </td> </tr> <tr> <td valign="top" width="719"> <p><strong>c.</strong>&nbsp;However, people often do not confine themselves to one culture.</p> </td> </tr> <tr> <td valign="top" width="719"> <p><strong>d.</strong>&nbsp;The first stage, known as unexamined cultural identity, occurs during childhood, when culture is taken for granted.</p> </td> </tr> </tbody> </table> <br /> <p>There are various studies on cultural identity. (1) ____________&nbsp; Individuals usually define themselves by cultural identifiers such as nationality, ethnicity, location, history, language, gender, beliefs, customs, clothing and food.</p> <p>It is suggested that cultural identity develops in three stages. (2) ____________</p> <p>Cultural ideas and values provided by families, communities or the media are easily accepted without much critical thinking. In the second stage, called the cultural identity search, teenagers may become more curious, and willing to explore, analyse and compare their beliefs with other cultures. When people develop a clear sense of cultural identity, know which social group they belong to and feel satisfied with their cultural identity, they reach the final stage called cultural identity achievement.</p> <p>Living in their own country, people can easily acquire and maintain their cultural identity because they are fully exposed to different aspects of their native culture. They inherit their ancestors' history, knowledge, language, beliefs, values, and customs, which have been passed from one generation to the next one. (3) ____________ In the age of globalisation, access to the Internet and the media provides instant contact with many cultures. A person's cultural identity may be influenced by certain aspects of other cultures. When people move to a new culture, they may react diff erently. Some people feel a strong urge to keep their cultural identity, so they continue speaking their language, cooking their food, wearing their traditional clothing, and celebrating their festivals. They also insist that their children and grandchildren maintain their cultural identity. (4) &nbsp;____________</p> <p>Yet, there are people who integrate into the new cultural environment while keeping their own cultural identity and flexibly adjusting to the different aspects of the new culture.</p> </div> <p>&nbsp;</p> <p><em><span style="text-decoration: underline;"><strong>Hướng dẫn giải</strong></span></em></p> <div> <table style="border-collapse: collapse; width: 100%;" border="1" cellspacing="0" cellpadding="0"> <tbody> <tr> <td style="width: 25.8929%;" valign="top"> <p><strong>1. b</strong></p> </td> <td style="width: 25.8929%;" valign="top"> <p><strong>2. d</strong></p> </td> <td style="width: 24.1071%;" valign="top"> <p><strong>3. c</strong></p> </td> <td style="width: 25%;" valign="top"> <p><strong>4. a</strong></p> </td> </tr> </tbody> </table> <p>There are various studies on cultural identity.&nbsp;<strong><u>Cultural identity is usually understood as the identity or feeling of belonging to a group that has its own culture.</u></strong>&nbsp;Individuals usually define themselves by cultural identifiers such as nationality, ethnicity, location, history, language, gender, beliefs, customs, clothing and food.</p> <p>It is suggested that cultural identity develops in three stages.&nbsp;<strong><u>The first stage, known as unexamined cultural identity, occurs during childhood, when culture is taken for granted.</u></strong>&nbsp;Cultural ideas and values provided by families, communities or the media are easily accepted without much critical thinking. In the second stage, called the&nbsp;<em>cultural identity search</em>, teenagers may become more curious, and willing to explore, analyse and compare their beliefs with other cultures. When people develop a clear sense of cultural identity, know which social group they belong to and feel satisfied with their cultural identity, they reach the final stage called&nbsp;<em>cultural identity achievement</em>.</p> <p>Living in their own country, people can easily acquire and maintain their cultural identity because they are fully exposed to different aspects of their native culture. They inherit their ancestors' history, knowledge, language, beliefs, values, and customs, which have been passed from one generation to the next one.&nbsp;<strong><u>However, people often do not confine themselves to one culture.</u></strong><strong><u>&nbsp;</u></strong>In the age of globalisation, access to the Internet and the media provides instant contact with many cultures. A person's cultural identity may be influenced by certain aspects of other cultures.</p> <p>When people move to a new culture, they may react differently. Some people feel a strong urge to keep their cultural identity, so they continue speaking their language, cooking their food, wearing their traditional clothing, and celebrating their festivals. They also insist that their children and grandchildren maintain their cultural identity.&nbsp;<strong><u>On the other hand, there are people who choose to abandon their heritage culture and assimilate into the new culture of the majority.</u></strong><strong><u>&nbsp;</u></strong>Yet, there are people who integrate into the new cultural environment while keeping their own cultural identity and flexibly adjusting to the different aspects of the new culture.</p> <p><strong>Tạm dịch:</strong></p> <p><em>C&oacute; nhiều nghi&ecirc;n cứu kh&aacute;c nhau về nhận dạng văn ho&aacute;. Nhận dạng văn ho&aacute; thường được hiểu l&agrave; bản sắc hay cảm gi&aacute;c thuộc về một nh&oacute;m c&oacute; nền văn ho&aacute; ri&ecirc;ng. C&aacute;c c&aacute; nh&acirc;n thường tự x&aacute;c định m&igrave;nh bằng c&aacute;c định danh văn ho&aacute; như quốc tịch, d&acirc;n tộc, địa điểm, lịch sử, ng&ocirc;n ngữ, giới t&iacute;nh, t&iacute;n ngưỡng, phong tục, quần &aacute;o v&agrave; thức ăn.</em></p> <p><em>Người ta cho rằng nhận dạng văn ho&aacute; ph&aacute;t triển trong ba giai đoạn. Giai đoạn đầu, được biết đến như l&agrave; bản sắc văn ho&aacute; kh&ocirc;ng được xem x&eacute;t, từ tuổi thơ, khi nền văn ho&aacute; được chấp nhận. Những &yacute; tưởng v&agrave; gi&aacute; trị văn ho&aacute; do gia đ&igrave;nh, cộng đồng hay giới truyền th&ocirc;ng cung cấp dễ d&agrave;ng chấp nhận m&agrave; kh&ocirc;ng cần suy nghĩ nhiều. Trong giai đoạn thứ hai, được gọi l&agrave; t&igrave;m kiếm bản sắc văn ho&aacute;, thanh thiếu ni&ecirc;n c&oacute; thể trở n&ecirc;n t&ograve; m&ograve; hơn v&agrave; sẵn s&agrave;ng kh&aacute;m ph&aacute;, ph&acirc;n t&iacute;ch v&agrave; so s&aacute;nh niềm tin của họ với c&aacute;c nền văn ho&aacute; kh&aacute;c. Khi người ta ph&aacute;t triển &yacute; thức r&otilde; r&agrave;ng về nhận dạng văn ho&aacute;, biết họ thuộc về nh&oacute;m x&atilde; hội n&agrave;o v&agrave; cảm thấy h&agrave;i l&ograve;ng với bản sắc văn ho&aacute; của họ, họ đạt đến giai đoạn cuối gọi l&agrave; đạt được văn ho&aacute;.</em></p> <p><em>Sống ở đất nước của họ, mọi người c&oacute; thể dễ d&agrave;ng c&oacute; được v&agrave; duy tr&igrave; bản sắc văn ho&aacute; của họ v&igrave; họ được tiếp x&uacute;c ho&agrave;n to&agrave;n với c&aacute;c kh&iacute;a cạnh kh&aacute;c nhau của văn ho&aacute; bản xứ của họ. Họ kế thừa lịch sử, kiến thức, ng&ocirc;n ngữ, t&iacute;n ngưỡng, gi&aacute; trị v&agrave; phong tục tập qu&aacute;n của tổ ti&ecirc;n họ đ&atilde; truyền từ thế hệ n&agrave;y sang thế hệ tiếp theo. Tuy nhi&ecirc;n, mọi người thường kh&ocirc;ng chỉ giới hạn trong một nền văn ho&aacute;. Trong thời đại to&agrave;n cầu h&oacute;a, việc truy cập Internet v&agrave; c&aacute;c phương tiện truyền th&ocirc;ng cung cấp li&ecirc;n lạc tức th&igrave; với nhiều nền văn ho&aacute;. Nhận dạng văn ho&aacute; của một người c&oacute; thể bị ảnh hưởng bởi c&aacute;c kh&iacute;a cạnh nhất định của c&aacute;c nền văn ho&aacute; kh&aacute;c.</em></p> <p><em>Khi người ta chuyển sang một nền văn ho&aacute; mới, họ c&oacute; thể phản ứng kh&aacute;c nhau. Một số người cảm thấy mạnh mẽ muốn duy tr&igrave; bản sắc văn ho&aacute;, v&igrave; vậy họ tiếp tục n&oacute;i ng&ocirc;n ngữ của họ, nấu ăn, mặc quần &aacute;o truyền thống v&agrave; ăn mừng lễ hội của họ. Họ cũng nhấn mạnh rằng con c&aacute;i v&agrave; c&aacute;c ch&aacute;u của họ duy tr&igrave; bản sắc văn h&oacute;a. Mặt kh&aacute;c, c&oacute; những người chọn từ bỏ nền văn ho&aacute; di sản của họ v&agrave; đồng h&oacute;a v&agrave;o nền văn ho&aacute; mới của đa số. Tuy nhi&ecirc;n, c&oacute; những người h&ograve;a nhập v&agrave;o m&ocirc;i trường văn ho&aacute; mới trong khi giữ được bản sắc văn ho&aacute; ri&ecirc;ng của họ v&agrave; điều chỉnh linh hoạt c&aacute;c kh&iacute;a cạnh kh&aacute;c nhau của nền văn ho&aacute; mới.</em></p> </div> <div> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>Reading 3</strong></p> <div> <div id="sub-question-3" class="box-question top20"> <p class="Bodytext40"><strong>3.&nbsp;Read the passage again and answer the questions.</strong></p> <p class="Bodytext40"><em>(Đọc b&agrave;i lại lần nữa v&agrave; trả lời c&aacute;c c&acirc;u hỏi.)</em></p> <p><strong>1.</strong>&nbsp;How do individuals define themselves?</p> <p><em>(L&agrave;m thế n&agrave;o để c&aacute;c c&aacute; nh&acirc;n x&aacute;c định bản th&acirc;n m&igrave;nh?)</em></p> <p><strong>2.</strong>&nbsp;What happens in the first and the second stages of the formation of cultural identity?</p> <p><em>(Điều g&igrave; xảy ra trong giai đoạn đầu ti&ecirc;n v&agrave; giai đoạn thứ hai của sự h&igrave;nh th&agrave;nh bản sắc văn h&oacute;a?)</em></p> <p><strong>3.</strong>&nbsp;When do people reach the final stage?</p> <p><em>(Khi n&agrave;o con người ta đạt đến giai đoạn cuối?)</em></p> <p><strong>4.</strong>&nbsp;Why can people's cultural identity be affected by other cultures even if they live in their native country?</p> <p><em>(Tại sao bản sắc văn ho&aacute; của con người c&oacute; thể bị ảnh hưởng bởi c&aacute;c nền văn h&oacute;a kh&aacute;c ngay cả khi họ sống ở đất nước của họ?)</em></p> <p><strong>5.</strong>&nbsp;What are the three ways people react when they move to a new culture?</p> <p><em>(Ba c&aacute;ch m&agrave; mọi người phản ứng khi m&agrave; họ di chuyển đến một nền văn h&oacute;a mới l&agrave; g&igrave;?)</em></p> </div> </div> </div> <p>&nbsp;</p> <p><em><span style="text-decoration: underline;"><strong>Hướng dẫn giải</strong></span></em></p> <div> <div> <div id="sub-question-3" class="box-question top20"> <p><strong>1.&nbsp;</strong>They define themselves by (cultural identifiers such as) nationality, ethnicity, location, history, language, gender, beliefs, customs, clothing&nbsp;and food.&nbsp;</p> <p><em>(Họ x&aacute;c định bản th&acirc;n th&ocirc;ng qua (c&aacute;c định danh về văn h&oacute;a như) quốc tịch, d&acirc;n tộc, vị tr&iacute;, lịch sử, ng&ocirc;n ngữ, giới t&iacute;nh, t&iacute;n ngưỡng, phong tục</em>&nbsp;<em>tập qu&aacute;n, quần &aacute;o v&agrave; thức ăn.)</em></p> <p><strong>2.&nbsp;</strong>In the first stage, children take culture for granted, and accept cultural ideas and values without much critical thinking. However, in the&nbsp;second stage, teenagers may become more curious, and willing to explore, analyse and compare their beliefs with other cultures.&nbsp;</p> <p><em>(Trong giai đoạn đầu ti&ecirc;n, trẻ em mặc nhi&ecirc;n tiếp nhận văn h&oacute;a v&agrave; chấp nhận những &yacute; tưởng v&agrave; gi&aacute; trị văn h&oacute;a m&agrave; kh&ocirc;ng c&oacute; nhiều tư duy ph&ecirc;</em>&nbsp;<em>ph&aacute;n. Tuy nhi&ecirc;n, ở giai đoạn thứ hai, thanh thiếu ni&ecirc;n c&oacute; thể trở n&ecirc;n t&ograve; m&ograve; hơn v&agrave; sẵn s&agrave;ng kh&aacute;m ph&aacute;, ph&acirc;n t&iacute;ch v&agrave; so s&aacute;nh t&iacute;n ngưỡng của</em>&nbsp;<em>bản th&acirc;n với c&aacute;c nền văn h&oacute;a kh&aacute;c.)</em></p> <p><strong>3.&nbsp;</strong>When they develop a clear sense of cultural identity, know which social group they belong to, and feel satisfied with their cultural identity.&nbsp;</p> <p><em>(Khi họ ph&aacute;t triển một &yacute; thức r&otilde; r&agrave;ng về bản sắc văn h&oacute;a, biết họ thuộc nh&oacute;m x&atilde; hội n&agrave;o v&agrave; cảm thấy h&agrave;i l&ograve;ng với bản sắc văn h&oacute;a của bản</em>&nbsp;<em>th&acirc;n.)</em></p> <p><strong>4.&nbsp;</strong>Because access to the Internet and the media provides instant contact with many cultures.&nbsp;</p> <p><em>(Bởi v&igrave; việc truy cập v&agrave;o Internet v&agrave; c&aacute;c phương tiện truyền th&ocirc;ng cung cấp cơ hội tiếp x&uacute;c nhanh ch&oacute;ng với nhiều nền văn h&oacute;a.)</em></p> <p><strong>5.&nbsp;</strong>First, they keep their cultural identity. Second, they assimilate into the new culture of the majority. Third, they integrate into the new&nbsp;cultural environment (keeping their cultural identity and flexibly adjusting to the different aspects of the new culture).&nbsp;</p> <p><em>(Thứ nhất, họ giữ bản sắc văn h&oacute;a của họ. Thứ hai, họ 'h&ograve;a tan' v&agrave;o nền văn h&oacute;a mới của đại đa số mọi người. Thứ ba, họ hội nhập v&agrave;o m&ocirc;i</em>&nbsp;<em>trường văn h&oacute;a mới (giữ bản sắc văn h&oacute;a của bản th&acirc;n v&agrave; điều chỉnh linh hoạt theo c&aacute;c kh&iacute;a cạnh kh&aacute;c nhau của nền văn ho&aacute; mới).</em></p> </div> <div id="sub-question-4" class="box-question top20"> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>Reading 4</strong></p> </div> <p class="Bodytext40"><strong>4.&nbsp;What should you do to develop your cultural identity in today's modern society? Discuss with a partner.</strong></p> <p class="Bodytext40"><em>(Bạn n&ecirc;n l&agrave;m g&igrave; để ph&aacute;t triển bản sắc văn h&oacute;a của m&igrave;nh trong x&atilde; hội hiện đại ng&agrave;y nay? Thảo luận với một người bạn)</em></p> <p><strong>Lời giải chi tiết:</strong></p> <p class="Bodytext40">I should:&nbsp;<em>(T&ocirc;i n&ecirc;n)</em></p> <p class="Bodytext40">-&nbsp;keep our cultural identity.</p> <p class="Bodytext40"><em>(giữ g&igrave;n bản sắc văn h&oacute;a của ch&uacute;ng ta)</em></p> <p class="Bodytext40">- assimilate into the new culture of the majority.</p> <p class="Bodytext40"><em>(h&ograve;a nhập v&agrave;o văn h&oacute;a mới của ch&uacute;ng ta.</em></p> <p class="Bodytext40">- integrate into the new cultural environment (keeping our cultural identity and flexibly adjusting to the different aspects of the new culture).</p> <p class="Bodytext40"><em>(h&ograve;a nhập v&agrave;o m&ocirc;i trường văn h&oacute;a mới (giữ bản sắc văn h&oacute;a v&agrave; điều chỉnh linh hoạt c&aacute;c kh&iacute;a cạnh kh&aacute;c nhau của nền văn ho&aacute; mới).)</em></p> </div> </div>
1. Hướng dẫn giải Skills - Reading (Phần 1)
GV: GV colearn
Xem lời giải bài tập khác cùng bài
Video hướng dẫn giải bài tập
1. Hướng dẫn giải Skills - Reading (Phần 1)
GV: GV colearn