3. Language focus 1: Present Simple (affirmative & negative) - Unit 2
Hướng dẫn giải Bài 1 (Trang 27 SGK Tiếng Anh 6 Friends Plus)
<p><strong>B&agrave;i 1 (Trang 27 SGK Tiếng Anh 6 Friends Plus)</strong></p> <p><strong>Exercise 1. Compare the sentences. Then match a-d with Spelling Rules 1-4.</strong></p> <p><em>(So s&aacute;nh c&aacute;c c&acirc;u. Sau đ&oacute; nối a-d với quy tắc ch&iacute;nh tả 1&ndash;4.)</em></p> <p>a. I&nbsp;<strong>study</strong>&nbsp;a lot./ Her older daughter&nbsp;<strong>studies</strong>&nbsp;hard.</p> <p><em>(T&ocirc;i học rất nhiều. / Con g&aacute;i lớn của c&ocirc; học h&agrave;nh chăm chỉ.)</em></p> <p>b. We&nbsp;<strong>have</strong>&nbsp;breakfast at 7.30 a.m./ He&nbsp;<strong>has</strong>&nbsp;breakfast at 5.30 a.m.</p> <p><em>(Ch&uacute;ng t&ocirc;i ăn s&aacute;ng l&uacute;c 7h30 s&aacute;ng. / Anh ấy ăn s&aacute;ng l&uacute;c 5h30 s&aacute;ng.)</em></p> <p>c. My brother and I&nbsp;<strong>go</strong>&nbsp;to school. / He&nbsp;<strong>goes</strong>&nbsp;to work.</p> <p><em>(T&ocirc;i v&agrave; anh trai đi học. / Anh ấy đi l&agrave;m.)</em></p> <p>d. I&nbsp;<strong>get up</strong>&nbsp;at 7 a.m./ Noel&nbsp;<strong>gets</strong>&nbsp;up at 4.45 a.m.</p> <p><em>(T&ocirc;i dậy l&uacute;c 7 giờ s&aacute;ng. Noel dậy l&uacute;c 4 giờ 45 s&aacute;ng.)</em></p> <table border="1" cellspacing="0" cellpadding="0"> <tbody> <tr> <td valign="top" width="734"> <p><strong>SPELLING RULES</strong></p> </td> </tr> <tr> <td valign="top" width="734"> <p>We use the pr<strong>es</strong>ent simple when we talk about facts and routin<strong>es</strong>. The verbs for&nbsp;<em>he, she</em>&nbsp;and&nbsp;<em>it</em>&nbsp;end</p> <p>differently:</p> <p>1. We add&nbsp;<em>-s</em>&nbsp;to most verbs: play =&gt; plays.</p> <p>2. We add -<strong><em>es</em></strong>&nbsp;when a verb ends with&nbsp;<em>-o, -ch, -, -sh, -x&nbsp;</em>or&nbsp;<em>-z</em>.</p> <p>3. We remove&nbsp;<em>-y</em>&nbsp;and add -<em>i<strong>es</strong></em>&nbsp;when a verb ends with a consonant&nbsp;<em>+y</em>.</p> <p>4. We use&nbsp;<em>has</em>&nbsp;instead of&nbsp;<em>have</em>.</p> </td> </tr> </tbody> </table> <p>&nbsp;</p> <p><strong>Tạm dịch</strong></p> <table border="1" cellspacing="0" cellpadding="0"> <tbody> <tr> <td valign="top" width="734"> <p>QUY TẮC CH&Iacute;NH TẢ</p> </td> </tr> <tr> <td valign="top" width="734"> <p>Ch&uacute;ng ta sử dụng th&igrave; hiện tại đơn khi ch&uacute;ng ta n&oacute;i về c&aacute;c sự kiện v&agrave; th&oacute;i quen. C&aacute;c động từ cho&nbsp;<em>&ldquo;he&rdquo;, &ldquo;she&rdquo;</em>&nbsp;v&agrave;&nbsp;<em>&ldquo;it&rdquo;</em>&nbsp;kết th&uacute;c kh&aacute;c nhau:</p> <p>1. Ch&uacute;ng ta th&ecirc;m&nbsp;<em>-s</em>&nbsp;v&agrave;o hầu hết c&aacute;c động từ: play =&gt; plays.</p> <p>2. Ch&uacute;ng ta th&ecirc;m&nbsp;<em>-<strong>es</strong></em>&nbsp;khi một động từ kết th&uacute;c bằng&nbsp;<em>-o, -ch, -, -sh, -x&nbsp;</em>hoặc<em>&nbsp;-z.</em></p> <p>3. Ch&uacute;ng ta loại bỏ&nbsp;<em>-y</em>&nbsp;v&agrave; th&ecirc;m&nbsp;<em>-i<strong>es</strong></em>&nbsp;khi một động từ kết th&uacute;c bằng phụ &acirc;m&nbsp;<em>+ y</em>.</p> <p>4. Ch&uacute;ng ta sử dụng&nbsp;<em>has</em>&nbsp;thay v&igrave;&nbsp;<em>have</em>.</p> </td> </tr> </tbody> </table> <p>&nbsp;</p> <p><em><span style="text-decoration: underline;"><strong>Hướng dẫn giải</strong></span></em></p> <table style="border-collapse: collapse; width: 76.0802%;" cellspacing="0" cellpadding="0"> <tbody> <tr> <td style="width: 21.9178%;" valign="top" width="79"> <p><strong>1 - d</strong></p> </td> <td style="width: 23.2877%;" valign="top" width="84"> <p><strong>2 - c</strong></p> </td> <td style="width: 23.2877%;" valign="top" width="84"> <p><strong>3 - a</strong></p> </td> <td style="width: 31.5068%;" valign="top" width="114"> <p><strong>4 - b</strong></p> </td> </tr> </tbody> </table> <p>1. We add&nbsp;<em>-s</em>&nbsp;to most verbs: play =&gt; plays. - d. I&nbsp;<strong>get up</strong>&nbsp;at 7 a.m./ Noel&nbsp;<strong>gets</strong>&nbsp;up at 4.45 a.m.</p> <p>2. We add -<strong><em>es</em></strong>&nbsp;when a verb ends with&nbsp;<em>-o, -ch, -, -sh, -x&nbsp;</em>or&nbsp;<em>-z</em>. - c. My brother and I&nbsp;<strong>go</strong>&nbsp;to school. / He&nbsp;<strong>goes</strong>&nbsp;to work.</p> <p>3. We remove&nbsp;<em>-y</em>&nbsp;and add -<em>i<strong>es</strong></em>&nbsp;when a verb ends with a consonant&nbsp;<em>+y</em>. - a. I&nbsp;<strong>study</strong>&nbsp;a lot./ Her older daughter&nbsp;<strong>studies</strong>&nbsp;hard.</p> <p>4. We use&nbsp;<em>has</em>&nbsp;instead of&nbsp;<em>have</em>. - b. We&nbsp;<strong>have</strong>&nbsp;breakfast at 7.30 a.m./ He&nbsp;<strong>has</strong>&nbsp;breakfast at 5.30 a.m.</p> <p>&nbsp;</p>
Xem lời giải bài tập khác cùng bài