II. Language - Unit 5
Pronunciation (Trang 60 SGK Tiếng Anh 12 Mới, Tập 1)
<div> <div id="sub-question-3" class="box-question top20"> <p><strong>Pronunciation 1</strong></p> </div> <p class="BodyText16"><strong>1.&nbsp;The following phrases are spoken in slow careful speech and in fast, connected speech. Listen and repeat. Pay attention to the pronunciation of the underlined sounds.</strong></p> <p class="BodyText16"><em>(C&aacute;c từ ngữ dưới đ&acirc;y được n&oacute;i trong b&agrave;i ph&aacute;t biểu cẩn thận chậm v&agrave; nhanh được kết nối. Lắng nghe v&agrave; lặp lại. H&atilde;y ch&uacute; &yacute; đến c&aacute;ch ph&aacute;t &acirc;m của c&aacute;c &acirc;m thanh được gạch dưới.)</em></p> <div id="sub-question-3" class="box-question top20"> <p><strong>1.</strong></p> <p>a. grea<strong><u>t</u></strong>&nbsp;<strong><u>c</u></strong>ulture shock&nbsp;</p> <p>b. grea<strong><u>t c</u></strong>ulture shock&nbsp;</p> <p><strong>2.</strong></p> <p>a. goo<strong><u>d</u></strong>&nbsp;<strong><u>c</u></strong>ook&nbsp;</p> <p>b. goo<strong><u>d c</u></strong>ook&nbsp;</p> <p><strong>3.</strong></p> <p>a. garde<strong><u>n</u></strong>&nbsp;<strong><u>g</u></strong>ate&nbsp;</p> <p>b. garde<strong><u>n g</u></strong>ate&nbsp;</p> <p><strong>4.</strong></p> <p>a. essay o<strong><u>n</u></strong>&nbsp;<strong><u>c</u></strong>ulture&nbsp;</p> <p>b. essay o<strong><u>n c</u></strong>ulture&nbsp;</p> <p><strong>5.</strong></p> <p>a. expre<strong><u>ss</u></strong>&nbsp;<strong><u>y</u></strong>our opinion&nbsp;</p> <p>b. expre<strong><u>ss y</u></strong>our opinion&nbsp;</p> <p><strong>6.</strong></p> <p>a. qui<strong><u>z</u></strong>&nbsp;<strong><u>sh</u></strong>ow&nbsp;</p> <p>b. qui<strong><u>z sh</u></strong>ow</p> </div> </div> <p>&nbsp;</p> <p><em><span style="text-decoration: underline;"><strong>Hướng dẫn giải</strong></span></em></p> <div> <div id="sub-question-3" class="box-question top20"> <table border="1" cellspacing="0" cellpadding="0"> <tbody> <tr> <td> <p align="center"><strong>no assimilation in slow, careful speech</strong></p> <p align="center"><em>(c&acirc;u nối kh&ocirc;ng c&oacute; sự đồng h&oacute;a &acirc;m chậm, cẩn thận)</em></p> </td> <td> <p align="center"><strong>with assimilation in fast, connected speech</strong></p> <p align="center"><em>(c&acirc;u nối c&oacute; sự đồng h&oacute;a &acirc;m v&agrave; nối &acirc;m nhanh)</em></p> </td> </tr> <tr> <td> <p>a. grea<strong><u>t</u>&nbsp;<u>c</u></strong>ulture shock&nbsp;<em>(sốc văn h&oacute;a mạnh)</em></p> </td> <td> <p>b. grea<strong><u>t</u></strong>&nbsp;<strong><u>c</u></strong>ulture shock&nbsp;</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>a. goo<strong><u>d</u></strong>&nbsp;<strong><u>c</u></strong>ook&nbsp;<em>(đầu bếp giỏi)</em></p> </td> <td> <p>b. goo<strong><u>d</u></strong>&nbsp;<strong><u>c</u></strong>ook&nbsp;</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>a. garde<strong><u>n</u></strong>&nbsp;<strong><u>g</u></strong>ate&nbsp;<em>(cổng vườn)</em></p> </td> <td> <p>b. garde<strong><u>n</u></strong>&nbsp;<strong><u>g</u></strong>ate&nbsp;</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>a. essay o<strong><u>n</u></strong>&nbsp;<strong><u>c</u></strong>ulture&nbsp;<em>(b&agrave;i luận về văn h&oacute;a)</em></p> </td> <td> <p>b. essay o<strong><u>n</u></strong>&nbsp;<strong><u>c</u></strong>ulture&nbsp;</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>a. expre<strong><u>ss</u></strong>&nbsp;<strong><u>y</u></strong>our opinion&nbsp;<em>(b&agrave;y tỏ quan điểm)</em></p> </td> <td> <p>b. expre<strong><u>ss</u></strong>&nbsp;<strong><u>y</u></strong>our opinion&nbsp;</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>a. qui<strong><u>z</u>&nbsp;<u>s</u></strong>how&nbsp;<em>(chương tr&igrave;nh đố vui)</em></p> </td> <td> <p>b. qui<strong><u>z</u></strong>&nbsp;<strong><u>s</u></strong>how<em>&nbsp;</em></p> </td> </tr> </tbody> </table> </div> <div id="sub-question-4" class="box-question top20"> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>Pronunciation 2</strong></p> </div> <p class="BodyText16"><strong>2. Listen and repeat the following sentences spoken in fast, connected speech.&nbsp;&nbsp;</strong><em>(Nghe v&agrave; lặp lại c&aacute;c c&acirc;u sau đ&acirc;y.)&nbsp;&nbsp;</em></p> <p><strong>1.</strong>&nbsp;He experienced grea<strong><u>t c</u></strong>ulture shock when he firs<strong><u>t c</u></strong>ame to Europe.&nbsp;</p> <p><em>(Anh ấy trải nghiệm sốc văn h&oacute;a mạnh khi lần đầu ti&ecirc;n anh ấy đến Ch&acirc;u &Acirc;u.)</em></p> <p>-/t/ =&gt; /k/</p> <p><strong>2.</strong>&nbsp;The man in the re<strong><u>d c</u></strong>ar over there is a goo<strong><u>d c</u></strong>ook.&nbsp;</p> <p><em>(Người đ&agrave;n &ocirc;ng trong c&aacute;i &ocirc; t&ocirc; đỏ đằng kia l&agrave; một đầu bếp giỏi.)</em></p> <p>-/d/ =&gt; /g/</p> <p><strong>3.</strong>&nbsp;Please don't leave the garde<strong><u>n g</u></strong>ate open.&nbsp;</p> <p><em>(L&agrave;m ơn đừng để c&aacute;nh cổng khu vườn mở.)</em></p> <p>-/n/ =&gt; /ŋ/</p> <p><strong>4.</strong>&nbsp;You can expre<strong><u>ss y</u></strong>our opinions at the end of thi<strong><u>s sh</u></strong>ow.&nbsp;</p> <p><em>(Bạn c&oacute; thể b&agrave;y tỏ &yacute; kiến của bạn v&agrave;o cuối chương tr&igrave;nh n&agrave;y.)</em></p> <p>-/s/ =&gt; /ʃ/</p> <p><strong>5.</strong>&nbsp;There's a qui<strong><u>z s</u></strong>how on Channel 7 tonight.&nbsp;</p> <p><em>(C&oacute; một chương tr&igrave;nh đố vui tr&ecirc;n K&ecirc;nh 7 tối nay.)</em></p> <p>-/z/ =&gt; /ʒ/</p> </div>
Xem lời giải bài tập khác cùng bài